Black Print by Amado Alfadni
Inspired by AlFadni’s artistic exploration of silenced historical narratives, “Black Print” is a multi-layered archival-based painting project that revitalizes Nubian protective motifs and symbols within the old and contemporary Sudanese identity, bridging the gap between past and present. Tracing back the identity of the Sudanese region, the project uses color, texture, and composition to capture the essence of the Kushite world, transporting viewers to a time and place that has long since passed.
Beyond the exploration of cultural richness, “Black Print” tackles the painful reality of stolen heritage. Since the 19th century, significant parts of Sudan’s historical artifacts and symbols have been looted, sold, or erased, leaving behind voids in the cultural memory. Entire narratives have vanished, with physical remnants of the Kushite and Nubian past scattered across museums, private collections, or destroyed altogether. What remains is often intangible memories, oral histories, and fragmented myths, clinging to existence in a world that continually erases them.
With a focus on Kushite goddesses and motifs, the paintings aim to evoke the mystery and power of ancient Nubian culture, while also revealing the anonymous methodologies used to construct Kushite stories. Through the interplay of mythology and identity, the paintings become an act of preservation, a way of reclaiming lost narratives and resisting the disappearance of a culture. By resurrecting these symbols, “Black Print” urges viewers to reflect on what is lost when heritage is stolen and how the act of remembering can resist cultural erasure.
Ultimately, “Black Print” serves as a visual archive that bridges Sudan’s past with its present, allowing us to see ourselves in the stories of those who came before while confronting the urgent need to protect what remains of this history. The project invites us to embrace our mythologies and symbols and to celebrate the richness and diversity of the black identity.
Traces Noire par Amado Alfadni
Inspiré par l’exploration artistique d’Alfadni des récits historiques réduits au silence, ‘’Traces Noire’’ est un projet de peinture basé sur des archives, à multiples couches, qui revitalise les motifs et symboles protecteurs nubians au sein de l’identité soudanaise ancienne et contemporaine, comblant le fossé entre le passé et le présent. Remontant l’identité de la région soudanaise, le projet utilise la couleur, la texture et la composition pour capturer l’essence du monde koushite, transportant les spectateurs à une époque et un lieu qui ont depuis longtemps disparu.
Au-delà de l’exploration de la richesse culturelle, “Traces Noire’’ aborde la douloureuse réalité d’un patrimoine volé. Depuis le 19ème siècle, des parties significatives des artefacts et symboles historiques du Soudan ont été pillés, vendus ou effacés, laissant derrière eux des vides dans la mémoire culturelle. Des récits entiers ont disparu, avec des vestiges physiques du passé koushite et nubien éparpillés dans des musées, des collections privées ou complètement détruits. Ce qui reste ce sont souvent des souvenirs intangibles, des histoires orales et des mythes fragmentés, s’accrochant à l’existence dans un monde qui les efface continuellement.
Avec un accent sur les déesses et motifs koushites, les peintures visent à évoquer le mystère et la puissance de l’ancienne culture nubienne, tout en révélant les méthodologies anonymes utilisées pour construire les récits koushites. À travers l’interaction entre mythologie et identité, les peintures deviennent un acte de préservation, un moyen de revendiquer des récits perdus et de résister à la disparition d’une culture. En ressuscitant ces symboles, “Impression Noire” incite les spectateurs à réfléchir à ce qui est perdu lorsque le patrimoine est volé et comment l’acte de se souvenir peut résister à l’effacement culturel.
En fin de compte, ‘’ Traces Noire’’ sert d’archive visuelle qui relie le passé du Soudan à son présent, nous permettant de nous voir dans les histoires de ceux qui nous ont précédés tout en confrontant le besoin urgent de protéger ce qui reste de cette histoire. Le projet nous invite à embrasser nos mythologies et symboles et à célébrer la richesse et la diversité de l’identité noire.
About the artists
Egyptian-born Sudanese artist. His childhood was composed of two environments: the Cairene street and the Sudanese home. The relationship, and sometimes tension, between the two strongly influenced his view of both cultures. The need to express this dual perspective led him to make art. Initially and has informed his work since. Amado’s work discusses the relationship between the included and the excluded, and opens dialogue on issues of identity and politics, by working with forgotten historical events and current state policies.